coal-fired-power-plant-499910_1280Az ipari fejlődés mellett, vagy inkább annak következményeképp, a marketing, mint iparág, hatalmas fejlődésen ment keresztül.

Napmind nap találkozunk, ujjbab és egyre extrémebb hirdetési formákkal. A kezdetleges kézzel készített, szórólapok, és plakátok ideje régen lejárt. Az egyszerű újsághirdetésekre sem figyel oda már szinte senki. Ez azt követeli meg a szakemberektől, hogy mindig fejlődésben tartsák a hirdetések minőségét.

Minden trükköt bevetnek arra, hogy a vásárlókat valamilyen formában befolyásolni tudják egy adott termék vagy szolgáltatás megvásárlására. Szükséges, mivel a piacok felerősödése által, nem csak a vásárlói igény nőtt, de a termelők és szolgáltatóké is. Szükségszerűen követni kell az igényeket.

Mint egy cikkemben ezt a fejlődést, nagyon részletesen leírtam, Így erre a szükségszerűségre és igénynövekedésre itt most nem térnék ki. Inkább egy érdekes jelenséget szeretnék egyszerűen, nem statisztika által körbejárni. Van egy már nem annyira új, de még mindig működőképes, bár egyre fejlettebb marketing elem, amit érdemes kibeszélni. Ez a kupon rendszere.

Kupon, mint életre kelt fizetőeszköz?

Ez a jelenség nem annyira új keletű, mint előbbiekben már említettem, hisz sok éve találkozhatunk vele. De mi a vonzó a kuponokban? Jó-e ez a vásárlóknak?

Erről a két oldalról szeretném körbejárni ezt a témát.

Nézzünk egy szolgáltatásban használt változatot.

Legyen egy szolgáltatást, végez és bevezet egy kupon rendszert. Kertépítés szolgáltatásra igénybe vehető kupon, ami akár mondjuk 30% kedvezményre jogosít fel. Jól hangzik ugye?  Ez így tényleg csábító, de hogyan tud ekkora kedvezményt adni egy vállalkozás, mikor, mint tudjuk egyre nyomottabb árakon, tud dolgozni a piaci verseny kialakulása miatt? Csakis úgy, ha ez az általa adott kedvezmény betérül valahol. Vagy rövid, vagy hosszabb távon. Ha egy szolgáltató ezt a módszert választja, biztosak lehetünk, hogy hosszabb távra tervez velünk. Nem egy, egyszeri partneri viszonyt akar kialakítani. Ez nem is gond, és ráadásul várható, hogy újabb kedvezményekre is számíthatunk tőle a későbbiek folyamán. Ezek a kedvezmények már valószínűleg az amúgy is nyomott árak miatt, nem közvetlen anyagi, hanem inkább szolgáltatásbeli kedvezmények lesznek. Ez vásárlói szemmel nézve, nagyon előnyös nekünk. A szolgáltatásbeli további kedvezmények olyan dolgok lehetnek, mint szállítási költségek lefaragása, plusz szolgáltatások nyújtása, vagy esetleg a sürgősségi felárak elengedése. Csupa olyan dolog, ami a szolgáltató technikai lehetőségéből adódóan, számára plusz kiadást nem eredményez, de esetekben a plusz bevételt nem növeli. Ez is tiszta haszon a megrendelő ügyfél számára.

Nézzünk egy kereskedelmi példát, hogy milyen különbség mutatkozik a szolgáltatóiparral szemben.

Egy motoros bolt mondjuk, előáll egy bukósisak kuponnal. Első hallásra semmi különbség. Pedig van. Amíg a szolgáltatásnál komplett dologra igénybe vehetjük a kedvezményre jogosító kupont, addig ebben az esetben csak erre a termékre. Ebben az esetben, nem kimondott a hosszú távú kapcsolatteremtés a cél, bár az jól jön a kereskedőnek, hanem az hogy az akciós termék megvásárlása mellett, más terméket is ajánlani tudjon nekünk. Ezekkel a beajánlott termékekkel tudja kompenzálni az általa az adott termékre nyújtott kedvezmény hasznának kiesését. Általában a kedvezményesen kínált termékek, nem mennek a veszteségi szint alá, csak nagyon extrém esetben. Ez akkor fordul elő, ha olyan mindennapi fogyasztói terméket árul a kereskedő, amit tömegével vesznek a vásárlók. Ilyenkor akár a meghirdetett termék a termelői ár alá is lemehet, annak reményében, hogy az extrémen alacsonyra nyomott ár biztosan bevonzza a vásárlókat. Szinte biztos a siker. Ezekben az esetekben viszont más eszközöket is igénybe kell vennie a kereskedőnek. Értem ez alatt az áruk elrendezésének a rendszerét, agy a kiszolgálásban alkalmazott kommunikációs elemek szisztematikus bevezetését. Ezek számára csak igy hozhatják meg a várt bevétel emelkedést.

Tehát összegezve, mindkét esetben a tudatos vásárló jól jár, De a szolgáltatással szemben a kereskedelem esetén jobban résen kell lennie a vásárlónak, hogy esetleg a kapott kedvezmény bűvöletében, összességben nehogy abba a hibába essen, hogy nemhogy megtakarított volna a vásárlás folyamán, hanem a költségei magasabbak lettek, mint ha egy másikkereskedőnél kedvezmény nélkül vásárolt volna.